diumenge, d’agost 01, 2004

Canvis de destinació, canvis de fills, canvis de parelles... un bon embolic de matrimonis i parelles separades. L'estiu fa moure a la meva família, absolutament asimètrica. I les vacances és van repartint per branques parentals, actors i destinacions d'una manera ben planificada o quasi. Uns comencen les vacances a Irlanda, d'altres a Anglaterra, desprès uns cap a l'Espanya profunda, d'altres cap a la Catalunya central. I ella, ELLA, fent turisme cultural per Europa; tot esperant reunir a bona part de la família per acabar en una setmana triomfal de sorra emprenyadora, sol ofensiu i marejada segura per unes carreteres infectes. D'això se'n diu vacances: la meva setmana de vacances.

A mi no m'agraden les vacances, a mi m'agrada estiuejar. És a dir aquells llargs períodes de vida fora de la ciutat, on no fèiem res i jugaven. Molts records!! Aiguafreda (La Llobeta), Castellterçol o de Sant Andreu de Llavaneres on els Colomines/Companys havíem fet unes estades plenes de vida i on jo sempre m'ajuntava amb els del poble i em diferenciava dels de la "colònia" o sigui els estiuejants -els de fora-.

Jugàvem, però muntaven molta moguda cultura. Era l'època de la meva primera revista que "editava i dirigia", mes o menys als deu anys, que és deia "INICIS". Un títol proposat, clarament, per una persona adulta, perquè no potser que un nen tingui consciència històrica, ni que sigui personal. Malgrat la meva obsessió a planificar, no crec que penses a aquella edat un títol cronològic, per acabar 43 anys desprès en un altre títol com "Maduresa".

Com és pot veure, tot és repeteix. Som el que des de petits hem viscut.

Aquests dies quan la mestressa era a Polònia m'ha fet pensar en l'Stanislaw Lem, l'escriptor polonès del que el 1978 vaig llegir un increïble llibre, mig de ciència ficció, que en castellà l'Editorial Bruguera en deien "La Fiebre del Heno" : Un títol agafat perquè sí, perquè l'original és diu "Katar" i en anglès n'han dit "The Chain of Chance". I pel que recordo, "el temps" en la novel·la n'era un dels protagonistes. I és que n'és de protagonista estel·lar "el temps" en la vida personal, la vida familiar i la vida col·lectiva. I no només perquè anem envellint, sinó perquè hi ha una cosa a cada moment i moltes vegades "el tren" passa només un cop.

Com tenim "el tren" a Aran?. I a Catalunya?. Com tenim la Llei d'Aran?. I l'Estatut d'Autonomia?. I estendre la discussió als ciutadans?.

Visc i vivim tanta ciència-ficció, que m'hauré de llegir de nou el llibre de Lem, almenys que sigui ficció de la bona.