dimecres, de juliol 11, 2007


En ple atur forçat per la política torno a retrobar el saborejar una pel·lícula diària, que tant necessitava. Avui he tornat a una pel·lícula dels meus 15 anys: “Un homme et une femme” de Claude Lelouch. Sempre els drames romàntics m’han captivat, perquè són exactament com la meva pròpia vida. Però evidentment la meva visió de la pel·lícula 41 anys desprès, no ha estat igual. Però el que no ha canviat és la meva visió d’abans i d’ara de Anouk Aimée, que en realitat és deia Françoise : un brutal cap de línies contundents, per fer un bust de Brancusi.

Segurament avui, quan he vist la pel·lícula en format vídeo i sense la foscor d’una sala de cinema amb tot el seu excitant cerimonial, encara més se m’ha reforçat pensar també en qüestions tècniques com en el guió, en la anímica música de Francis Lai, en l’estil de l’actor Jean-Louis Trintignant, en la localitat francesa de Deauville i la seva mar, i sobretot amb la fotografia (influència directa del meu fill Marc) on és combina escenes de color, de banc i negre, fins arribar a un marró fangós de sèpia, però fet com a sèpia entonat o sigui reforçat. Tot plegat una fotografia lush com dirien els anglosaxons, on la fotografia en si mateixa descriu alguna cosa que transpira plaer i desig.
.
Doncs si els personatges són brutals físicament, la història és un travat drama romàntic, el paisatge de somni, la música vital i la fotografia t’envolta i t’estira al desig, la pel·lícula acaba sent sentida. Hi ha escenes, ritmes i trucs que no són d’avui, però el conjunt segueix sent una pel·lícula emblemàtica. Però realistes, escèptics, burletes, amorals i altra clientela amargada que no la mirin, perquè és tot un altre món.
...