dilluns, de maig 18, 2020

 Notes d’aniversari 
dels 80 anys del FNC (5)


Vull compartir un joc literari que un dia vaig començar i que segur quedarà en un calaix.

Mireu: al Front Nacional de Catalunya (FNC) hi vaig militar oficialment d’entre 1969 i 1976. Més o menys varen ser 2.562 dies.

Jo ja n’era abans del 69 de compromès com a batxiller d’Institut, però fins que aquell any que vaig fer 18 anys formalment no vaig ser militant amb carnet del Front, una condició de la meva mare.

Doncs tornant al joc literari, fa uns anys jo volia reconstruir cada dia, cada dia, com si fos un dietari real -com avui un blog- totes les meves activitats com a militant, les meves vivències i opinions de tota la meva militància al FNC.

La clandestinitat i el fet que a més durant un bon temps vaig ser “alliberat” i directiu, impossibilitava tenir un arxiu, però he conservats uns “apunts codificats” que està possibilitant avui reconstruir uns textos.

Em sorprenen avui algunes de les meves opinions de joventut i s’han de llegir pensant en el període que foren viscudes.

Us transcric un exemple del meu joc literari i memorialístic:


Del QUADERN VERD:

14 de desembre de 1970 
 “Tancada d’intel·lectuals a Montserrat”


Acabo d’arribar de Montserrat el pare ens ha portat en cotxe a mi i a la Clara del FNC. Hem estat tres dies tancats a Montserrat com a protesta pel Consell de Guerra a Burgos de militants d’ETA, que els hi demanen penes de mort.

Molts escriptors, pintors, arquitectes, cantants, actors, professionals de tota mena del teatre, també els anomenats professionals de la cultura i gent amb un reconegut compromís polític. Jo hi era com a militant polític del FNC i com a membre de les entitats unitàries la Taula Rodona i la Coordinadora de Partits.
   
Quina moguda! I quants “activistes sobtats” en un entorn estrany.

Bona gent menys la bruixa de la Maria Lluïsa Borràs que m’ha amargat l’estada recriminant-me que el pare havia enredat al pintor Joan Miró perquè vingués a la Tancada. Ella que era la Secretària del pintor i crítica d’art, el defensava i l’excusava, però ell no hi era, el llest. Avui aquí el pare m’ha ensenyat a dir una “mentida patriòtica” o sigui blanquejar la cagada d’algun “pare de la pàtria” precisament per salvar la pàtria i el prohom en qüestió.  Per exemple: Hi era Joan Miró a la Tancada de Montserrat? Potser sí o potser no, però segur hi havia la seva Secretària.

En canvi la Clara em va excitar a cent. Vestits tots dos sobre un petit llit del Monestir, rodejats de molta gent, va deixar que li poses la mà dins les calces. Jo no sabia que hi havia calces amb tota una paret frontal de plàstic, com de hule. Tot un tacte inesperat i estrany. Mai ens havíem dit res, a part de fer activisme i ens hem trobat fotent-nos mà. No ha passat res més. Potser una mica de vergonya.

Quina emoció quan un militant basc dempeus a la tarima que presidia la Tancada, va cantar a cappella una cançó en basc que era la cançó que havien cantat per calmar-se de la por, mentre esperaven en un setge sense sortida que la Guardia Civil els acabessin detenint.

Les emocions, les he tingut de calmar perquè els monjos ens havien advertit que en el Manifest final de la Tancada hi havia un paràgraf que en la seva traducció a l’alemany com allà mateix s’estava fent, com també traduccions en altres llengües, hi havia una manipulació del llenguatge.

El monjo apuntava els esquerronosos que estaven fent de les seves. En concret al Manifest de la Tancada hi ha un punt que diu: “ ...Que sigui establert un estat autènticament popular que garanteixi l’exercici de les llibertats democràtiques i dels drets dels pobles i nacions que formen l’Estat espanyol, inclòs el dret d’autodeterminació”. Es veu que la traducció en alemany quan deia “Que sigui establert un estat autènticament popular” anava més lluny i donava entendre un estat popular en el sentit comunista de l’Europa de l’Est.

CONSIGNA: mai fiar-se d’un intel·lectual, almenys fent de traductor-propagandista i potser tampoc d’un monjo acuseta.

El que no es fiava de mi era la policia. El meu pare no era a dins de la Tancada, però ha estat per fora del Monestir moltes hores, la policia un cop el va identificar li varen proposar un acord que suposem era per anar trencant la Tancada.

Li han dit que em fes sortir a mi i que no es preocupes que podríem tots dos marxar sense represàlies. El pare els hi ha dit que no coneixien el compromís del seu fill, per molt jove que fos, i aquí s’ha acabat. Com sabien que jo hi era?



Escultura: Duoda (Comtessa de Barcelona s.IX) de Judith Pellicer.