dimecres, de juliol 15, 2020




1951 / 2020

Estic a punt ser avi. Falten 20 dies perquè la petita Lia aparegui en escena. En temps de pandèmia, d’incerteses i d’avorriment de tot, serà la millor alegria que em tanca tot un cercle de vida.

Seguint en aquest blog en l’Assaig General de les meves Memòries, precisament ara és el millor dia per explicar el meu naixement.

Vaig néixer un 4 de gener de 1951, era un dijous i sembla que vaig aparèixer a la tarda. Els pares els hi va fer il·lusió registrar-me com si hagués nascut el dia de Reis o sigui el 6 de gener, però aquesta operació de registrar-me no és va poder fer fins uns dies després. Ja des del començament de la meva vida varen començar els desajustaments administratius i tota la vida he arrossegat un doble aniversari, que almenys m’ha servit per rebre les felicitacions dels bancs i la identificació d’altres “vampirs” en la data “oficial” d’aniversari totalment desangelada.

Vaig néixer a la Clínica Provença, una clínica privada que precisament era al carrer Provença de Barcelona a l’Eixample, a quatre passes on molts anys després hi haurien els futurs locals centrals de Convergència. Tota una coincidència.

Ara que m’interessa recordar per escriureu, no tinc a ningú per preguntar detalls sobre el meu primer esdeveniment social que fou néixer. Ser fill d’un metge i d’una infermera déu tenir avantatges, encara que perquè et fessin cas per qualsevol suposada malaltia, calia tirar-se a terra i fer-se el mort i encara no era clar que et fessin cas. Vaig aterrar en un regim sanitari a casa que tenien un lema: “la tos no existeix”. Ja us podeu imaginar que passava si tenies tos.

Vaig néixer bé en la data prevista, els quilos adequats i una espina bífida asimptomàtica que he arrossegat tota la vida amb variades molèsties.

També com em recordaven a les comissaries franquistes vaig néixer saben quin era el meu País: “Un separatista des de la cuna” bramaven el fatxes mentre em violentaven per aconseguir informació.

Diuen que jo de nadó era tranquil, suposo que volen dir que no plorava en moments inoportuns o sigui que no molestava i de fet això fou com a causa de dos esdeveniments que varen repercutir a la meva mare, però que foren importantíssims per la meva primerenca salut.

El primer esdeveniment fou que la mare, com establien uns certs canons de la petita burgesia de casa nostra i de l’època, el casament i l’embaràs varen portar voluntàriament a la dona a la situació de passar a l’estatus de “senyora de sa casa” i va deixar de treballar. El treball era la família i jo el gran beneficiari. Posteriorment tres germans més, varen espatllar els meus singulars beneficis.

El segon esdeveniment que va repercutir en el meu esplèndid naixement fou un període de gestació plàcid entre mig de verdures i flors al centre de la ciutat de Barcelona.

Així que vaig néixer, vaig anar a parar a un pis del carrer Aragó de Barcelona, un pis que seria “històric” en el futur, on hi passava el tren en la seva via central i que el seu soroll m’ajudava a dormir, sent capaç ja tota la vida de dormir profundament en qualsevol lloc fins i tot si s’hi fa un enorme soroll.

Però abans de néixer jo, durant la gestació, la mare passava dies en la casa dels seus pares, passejant tranquil·lament en un hort urbà que formava part del mateix edifici i casa particular. Al barri de Gràcia de Barcelona, al carrer de les Carolines en un passatge intern -el Carreró de les Carolines- on la cuina quedava alçada, fent com de pont, i on hi passava el carreró per sota que abans era un cul-de-sac, amb una escala d’entrada i un hort interior. Un hort generós en amplada, en productes i sobretot en tranquil·litat. Els meus avis i la casa mereixeran tot un text especial, que algun dia escriure.

Però jo el petit “joan-ramon”, vaig tenir aquest nom compost no per cap il·lustre referència sinó per l’avi Joan i l’avi Ramon. No hi havia acord i llavors va sorgir la solució de consens amb un nom compost amb un guió majestuós al ben mig.

Durant anys, ja amb els meus germans tots rossos amb aspecte físic de veritables suecs i jo amb cabells negres i pell “de merda d’oca”, em deien que a mi m’havien trobat sota un pont. I potser sí, però un pont daurat va ser, perquè des del primer dia vaig tenir una infantesa feliç.

Vaig néixer quasi coincidint que la sisena flota nord-americana va fer escala en el Port de Barcelona fet important pel règim franquista i el mateix any que la “Vaga dels tramvies” a Barcelona com a boicot al transport per l’augment del preu del bitllet. Òbviament jo no en vaig saber res, però sí a casa.

Com veieu al meu voltant hi va haver tota la “macedònia” sencera: estimació, tranquil·litat, essències de barri, País, reivindicació social i nom compost. Per molt burro que acabes sent, alguna cosa positiva havia de quedar. De la mare tot el pragmatisme, del pare totes les malalties, fins i tot la que m’havia de portar a la militància perquè “el meu mal vol molt soroll”.

+++

 

IMATGE: Escultura “Untitled (Babies)” (2013) de Sam Jinks.