dilluns, de març 04, 2024

Article

 “Piove?, porco governo!”: 
la sacsejada PISA



En una època de grans sequeres fa encara més gràcia l’expressió vital italiana “Piove?, porco governo!”. Sembla un acudit, però no ho és.

Quan va caure com una pedregada l’últim Informe PISA, on l’educació catalana en queda molt mal parada, el primer que molts vàrem pensar, fou que quin trist paper havia tingut el Departament d’Educació del Govern de la Generalitat de Catalunya. Però no només l’actual, sinó també tots els Departaments anteriors d’Educació amb els seus i seves titulars. Perquè el desastre del nostre sistema educatiu ja ve de fa temps.

De fet la miopia sobre aquest desastre educatiu ja l’hauríem d’haver abordat, no només amb l’Informe PISA, sinó que s’havia d’haver detectat amb molts altres Informes precedents, tant nacionals, com estatals i com internacionals, que amb els seus resultats i conclusions ens avisaven que no anàvem bé.

PISA, que recordem-ho és el “Programa Internacional per a l’Avaluació d’Estudiants” un projecte de la OCDE/Organització per la Cooperació i Desenvolupament Econòmic, té com a objectiu mesurar la capacitat dels alumnes de 15 anys per utilitzar els seus coneixements i habilitats de lectura, matemàtiques i ciències per fer front als reptes de la vida real.

Els resultats de PISA 2022 es recullen en dos llibres molt complets i que quasi tothom que no és especialista en educació, no s’han llegit, però en saben alguna cosa de l’Informe per les referències periodístiques, que per definició són titulars, resums i síntesis.

Segurament és normal que una recerca i bibliografia tan especialitzada, no sigui la lectura de tothom, però hi ha mestres i professors de tots els graus educatius, inclosos els docents universitaris, que l’Informe PISA se l’hauríem “d’empassar” i hauria de ser obligatori la seva lectura completa.

No cal ni dir, que per als Departaments d’Educació i el de Recerca i Universitats de la Generalitat, PISA hauria de ser un “catecisme” a analitzar i segur que ho han fet. El conseller d’Universitats en Joaquim Nadal potser no tant, perquè en les seves “vacances pagades”, segueix “de visita” al Govern de la Generalitat de Catalunya. El conseller arrossega els peus per afrontar amb solucions per revertir que a primer curs de qualsevol Grau universitari, hi arriben estudiants amb dèficit de comprensió lectora, dèficit d’exposició oral i dèficit de redacció de textos.

Si PISA 2022 ens ha aportat resultats sobre tres competències troncals com matemàtiquesciències i lecturael proper juny d’aquest 2024 ens aportarà resultats obtinguts sobre pensament creatiu i a més, també aquest 2024, ens aportaran els dos informes restants enfocats en l’avaluació de la competència financera i en l’aprenentatge al llarg de la vida. Ja podem tremolar pels resultats que obtindran els nostres estudiants de Catalunya.

Però la recerca de PISA no para i ja treballen per PISA 2025 que es centrarà en la ciència i inclourà una nova avaluació de les llengües estrangeres. També inclourà el domini innovador d’Aprenentatge al món digital, que té com a objectiu mesurar la capacitat dels estudiants per participar en un aprenentatge autoregulat mentre utilitzen eines digitals.

La consellera d’Educació Anna Simó responsablement ha mogut fitxa. El més substantiu ha estat de moment:

Primer, va reunir els grups parlamentaris de Catalunya per estudiar la situació.

Segon, va escriure dues Cartes Obertes: Una a les famílies i una altra al sector educatiu en general.

Tercer, va fer que el Govern de la Generalitat aproves un Grup impulsor de mesures de millores educatives a Catalunya amb 18 noms que són docents, representants de direccions de centres, famílies, àmbit acadèmic i món local. Insòlitament, oblidant-se dels sindicats del sector.

El Govern català com deia, ha mogut fitxa, però externalitzant-ho tot, però s’ha mogut. Però malgrat el crit “Piove?, porco governo!”, l’educació no només és cosa del govern.

La família, els mestres, els professors, els gestors acadèmics, els gestors del lleure i la cultura, en son també responsables. Caldrà canviar moltes coses per acompanyar i condicionar a l’estudiant en el seu camí d’aprenentatge.

Estem en crisi educativa, però és un moment excepcional que dóna moltes oportunitats per canviar polítiques i comportaments en l’aprenentatge.

He llegit comentaris que diuen que l’Informe PISA no fa estimacions respecte a matèries d’Ensenyament Artístic, com la música. Defensant que està demostrat que aquestes matèries artístiques  milloren el nivell general i la formació global dels alumnes. I encara més, els alumnes que toquen un instrument o que tenen estudis musicals en general, treuen millors notes en totes les assignatures, particularment en llengua, matemàtiques i ciència.

És cert que directament a PISA no hi ha avaluació de la música, però si que n’hi ha molta sobre “Pensament creatiu” o sigui la manera de pensar que condueix a la generació d’idees valuoses i originals. El pensament creatiu es pot aplicar en contextos relacionats amb l’expressió de la imaginació, com l’escriptura creativa o les arts, com la música.

I la darrera reflexió: El canvi radical de les nostres escoles i universitats és una necessitat. I cal impulsar tranquil·lament, però sense parar, una autèntica “Revolució Educativa”, i això cal fer-ho amb professionalitat i compromís, però a més amb “ànima”, complicitats i entusiasme; allunyant aquest procés de canvi de l’estil funcionarial i burocràtic a “l’antiga” i que frena les innovacions, que tant mal ha fet i està fent encara.

I tu, com hi col·labores en el procés de canvi educatiu?


Joan-Ramon Colomines-Companys.

Director de LO CAMPUS DIARI

 

Text publicat, amb diferents variacions, al digital LO CAMPUS DIARI (24/01/2024) i a la revista Sonograma Magazine (28/01/2024) com una aportació al “Debat sobre l’Educació a Catalunya”.

+++

IMATGE: Litografia d’Antoni Tàpies, “Als mestres de Catalunya”, 1974.