diumenge, de gener 10, 2021

MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 6)

 

L’ESCOLA de MILITANTS del Front (1969 – 1976):
primera aproximació ( i final V)

 L’escola de militants i la publicació de revistes clandestines del Front (1969-1976)

 

A hores d’ara, després de tot el que escrit queda clar que quan dic “Escola de Militants” no ho heu de veure com un edifici amb aules, classes magistrals i alumnes, “Escola de Militants” és una dinàmica d’ensenyament i aprenentatge d’uns afiliats a un partit polític clandestí i això feia que aquests afiliats -o fins i tot simpatitzants-, passessin de ser afiliats a militants amb una habilitat operativa per col·laborar, ajudar o dirigir algunes de les tasques de la lluita d’un partint independentista combatent o sigui pro-actiu i ben lluny d’una simple presencia simbòlica.

La pro-activitat en un partit clandestí entre moltes altres activitats reivindicatives necessàries, la dóna les seves publicacions periòdiques. Publicacions que s’havien d’escriure, dissenyar, imprimir, relligar, emmagatzemar  i distribuir exactament igual com una publicació diem-ne de curs legal en aquella època.

En dictadura cada estadi de confecció de les publicacions era una petita o gran odissea i involucrava molta gent.

Nosaltres érem amateurs en la matèria o sigui aprenents i per desgracia que jo sàpiga no vàrem tenir a l’abast permanentment professionals del ram amb experiència o vinguts de la Formació Professional especialitzats en arts gràfiques.

Des del primer moment de la seva creació el Front va engegar publicacions nacionals i sectorials, jo aquí només parlaré del meu període de militància, que és el que conec i sobretot aquest de les publicacions.

En realitat en aquell moment vaig aprendre una nova professió: escriure com a periodista o com a cronista, expressar opinió i fer-me una idea pràctica del disseny i la impressió de publicacions.

De fet m’he passat uns 50 anys vivint d’aquesta experiència editorial, els meus sempre em diuen que el que he fet com editor al llarg dels anys, ho he fet artesanalment com fèiem les publicacions al Front.

I és veritat, el diari en aranès ETH DIARI editat per mi a l’Aran o avui la revista universitària LO CAMPUS han estat creats i elaborats quasi exactament igual com fèiem les publicacions en clandestinitat. Artesania, micro-periodisme, publicació “pobre” de materials o sigui senzilla i de distribució fàcil.

Però també ara, com he llegit en algun lloc, el blog com aquest és com la impressora “Vietnamita” en l’era digital. Escric el text, busco la grafia i la imatge i jo mateix pujo a la xarxa l’escrit quasi sense esperar un minut, moltes vegades encara calent. Tot i que algun text conflictiu obligatòriament m’he imposat guardar-lo 24 hores, tornar-lo a llegir i llavors “llençar-lo” a la Xarxa. Tot és la mateixa pràctica del periodisme diari i no cal dir del periodisme combatent lligat amb esdeveniments polítics, que no deixen espais morts per reflexionar dies i dies un text. De vegades tanta pressa o actualitat fa que surtin molts bunyols malgirbats.

Jo vaig tenir molts companyes i companyes de lluita molt propers, però n’hi ha que en el tema que ara explico varen ser importants: l’Àlvar Valls i en Josep-Lluís Pérez. L’Àlvar es va fer famós quan realitzava la seva maleïda dèria i en Josep-Lluís, l’Oriol per a mi en clandestinitat, em penso que també de dèries impossibles, va acabar exiliat i morint a Israel. Amb tots dos hi vaig col·laborar en edicions en èpoques diferents.

Amb l’Àlvar fèiem un tàndem brutal. Escrivíem i editàvem junts. Moltes vegades super-emprenyats pel moment polític, per exemple quan varen executar a Puig Antich corrent vàrem editar material: octavetes, díctics, tríptics i continguts de la revista central l’ARA.

I en tota aquesta operació si sumava el pare i la mare de l’Àlvar que jo els veia com una gent gran estimada, unes bellíssimes persones entregades a fer les publicacions quan calia. El pare de l’Àlvar dibuixava moltes de les coses que editàvem.

El Front tenia tot un sistema d’impressió bastant ampli i molt descentralitzat. Per una banda hi havia màquines de ciclostil guardades en domicilis particulars, que s’activaven i editaven tota mena de material dels originals o clixés ja picats que rebien i després lliuraven per la seva distribució. Vaig conèixer moltes persones fen aquesta feina, sobretot dones i mai en vaig saber el nom. Una vegada vaig quedar sorprès que tinguéssim una màquina d’imprimir en un pis sobre una comissaria de la policia nacional, segons deien era un lloc molt bo de fer clandestinitat als morros de l’opressor. A mi sincerament, no em feia cap gracia.

Teníem altres impressores arreu del país. Jo en dic impressores en realitat si que imprimien, però eren ciclostils. N’hi havien de diferents marques i tècniques, no sabria dir-ne les marques.

En teníem una que només feia una part de la feina i calia buscar la col·laboració tècnica de l’exterior. En concret, calia confeccionar uns clixés amb làser i nosaltres no en teníem la maquinaria i calia anar a diferents botigues a fer el clixés de les imatges i evidentment calia fer-ho dissimulant, preparats per respondre qualsevol pregunta incòmode dels botiguers i amb plenes mesures de seguretat.

Escriure textos ens era molt fàcil, a més teníem el millor corrector de llengua catalana del món: l’Àlvar, de fet era el segon perquè tothom sap en la història de la llengua catalana que el primer era el corrector de la revista Serra d’Or el senyor Eduard Artells, el mentor brillant d’una generació d’instructors de català, però furibundament criticat per la gauche divine de la literatura. Artells corria entre les nostres publicacions perquè l’Àlvar, un dels seus deixebles, el portava a les venes.

El disseny de les publicacions ja era un altres tema, mirat a distància de modes i de noves tècniques gràfiques, el que imprimíem era sobrecarregat en cada pàgina.

No recordo, ni quina tipografia treballàvem, ni la mida. Ni si utilitzàvem maquines d’escriure “justificadores", com explica Joana Viusà que ells si que ho feien a Paris fent la revista SOM. Sembla que una “justificadora” era una màquina elèctrica que calculava quantes lletres faltaven o sobraven al final de cada línia per “ajustar” el text. Crec que l’Àlvar utilitzava una Olivetti normal i corrent, que a més utilitzava per a tot, tant per les feines clandestines com per les seves particulars. Em fotia dels nervis la seva poca cura amb la seguretat, sobretot guardant originals i textos sota el seu llit de matrimoni en una maleta. -Al primer escorcoll segur que miren sota el llit !!! Jo deia. Ni cas.


Hi ha dos elements romàntics, històrics i molt útils en el nostre disseny i impressió clandestina del moment: és el Letraset i les lletres retallades en una plantilla que és resseguien els contorns per dibuixar-les.

El Letraset era un full on hi havia abecedaris de lletres o altres simbologies, que en sec i fregant sobre la lletra podies posar-ho al teu full de disseny. Com si passessis una calcomania. Així es feien titulars i altres entrades o destacats.

Tota la tipografia venia dissenyada i l’escola de militants del Front a causa de ser un autèntic obsessiu del treball ben fet, vaig aprendre  molt dels fulls disponibles de Letraset i de la seva biblioteca amb diferents models ofertats i sobretot de nou dissenys.

La dècada dels 70 la gamma de tipus de lletra Letragraphica que recollia tipus innovadors dissenyats pels millors dissenyadors del món eren difícils de trobar, almenys per mi. Jo no era de cartells penjats a la paret de la meva habitació, però segur algun dels nostres tenia penjat el famós cartell de Bob Dyland del 1967, on hi havia una tipografia de Letraset: la “Baby Teeth” de Milton Glaser. 

Estic fardant, però vull transmetre que anàvem seriosament en tot, fins i tot amb les tipografies. Aquesta era la nostra joventut lluny dels guateques, les cançons de moda, les passejades romàntiques i el sexe tranquil. La clandestinitat sempre és dura.

Tot i tanta floridura, les publicacions eren pobres de presentació. I vet aquí que va aparèixer un tutoratge, no només caigut del cel sinó provinent, ni més ni menys de Jordi Pujol. El Pujol primerenc abans de ser President, el que seduïa defensant el socialisme suec.

Els àngels eren Miquel Sellarès i Joan Crexell que havien creat clandestinament l’anomenat Servei d’Informació Català (SIC) i editàvem a més de Dossiers de temàtiques diverses sobre Catalunya, un butlletí informatiu mensual: l’Avui. Però per nosaltres foren un suport immens, perquè ens varen ajudar a fer les nostres publicacions amb un look de disseny diem-ne més professional.

Fins i tot ens varen editar alguna publicació que ens lliuraven impresa i embolicada de la seva Copisteria legal, o ens passaven informació ben bé com una agència d’informació nacional. Òbviament tot això era d’amagat o sigui clandestí. En Sellarès era un home de confiança de Jordi Pujol i en Joan Crexells no n’estic segur. Mai he sabut si Pujol sabia les ajudes de la “seva” gent.

Jo coneixia i tractava més en el Sellarés, personatge que avui sents dubte és un referent de la Seguretat al País i sempre que hi ha un problema d’ordre públic, sigui de Mossos o de policia de qualsevol administració, vaig a buscar que n’ha dit en Miquel.  

En Crexells era un fenomen moltes vegades misteriós, i moltes de les misses que es varen pagar, malgrat la música que pagava Pujol ho feia en Joan, que sembla que tenia patrimoni i molt de cash. El que segur tenia era vocació d’historiador i ens va deixar bons llibres.

Doncs bé, el duet ens va ajudar molt i nosaltres també els hi vàrem repartir molts dels exemplars de la seva publicació Avui. Aquest cop, bona part de la modernització del disseny de les publicacions del Front ens va venir de l’exterior.

 


Publicacions del Front o edicions externes publicades pel FNC (1969-1976) :  

 “ARA”, òrgan central del FNC en la seva Segona Etapa. “Full d'informació”: Suplement del butlletí ARA. “ARA SUPLEMENT” del Butlletí interior de Front Nacional de Catalunya adreçat exclusivament al País Valencià, a les Illes Balears i a la Catalunya Sobrepirinenca”. “Quinzenal d'informació” del FNC. Front : per Catalunya lliure i socialista” : Publicació de la Secció Universitària del Front Nacional de Catalunya. BLOC: portaveu del Bloc Català d’Estudiants del FNC. ACCIÓ : portaveu de la Joventut Obrera del Front Nacional de Catalunya. “FULLS”: Nucli d'estudiants de Front Nacional de Catalunya a la Universitat Catalana d'Estiu de Prada. “COMBAT”: portaveu de FNC a les Terres de Lleida.

“QUADERN NACIONALISTA” del Moviment d’Alliberaments Nacional. “COMBAT” portaveu de la Comissió Coordinadora de Forces Polítiques de Catalunya. “Full d’Informació Intern” de la Comissió permanent de l’Assemblea de Catalunya. “Assemblea de Catalunya” portaveu oficial de l’Assemblea.  I també publicarem com ajuda solidària per la repressió o per escissions, publicacions centrals del PSAN, el PSUC i del Moviment Socialista de Catalunya.

 

+++

IMATGE: Poster de Bob Dyland (1967) dissenyat per Milton Glaser.


dissabte, de gener 09, 2021

MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 5)

            L’ESCOLA de MILITANTS del Front (1969 – 1976):
                                 primera aproximació (IV) 

Tècniques d’agitació i propaganda del FNC


Tothom es pot imaginar que per un partit polític en clandestinitat la propaganda per arribar a la població en general, és molt important.

Sense internet, sense mòbils, sense premsa de paper o digital que et faci d’altaveu de la teva propaganda almenys com a notícia, tot és molt difícil, sempre recordant que estàvem en una dictadura i no només les forces com la “Guardia Civil” o la “Policia Nacional” “els grisos”, eren un problema, sinó també la Policia Secreta i una certa població sociològicament franquista que a certs pobles i a certs barris de grans ciutat, es convertien en autèntics delators.

Els militants amb més possibilitats de fer-se propagandistes necessitaven una preparació tècnica de l’agitació bàsica. El partit els hi va donar, tot i que moltes vegades hi havia accions de propaganda amb membres que intuïen més la propaganda d’agitació, que estaven “professionalment” ben preparats.

Amb la propaganda pública hi lligàvem el tema de la seguretat. La seguretat amb un partit clandestí és fonamental i això cal una bona planificació, una bona tècnica realitzada d’una manera molt “freda” i una escapatòria ben preparada i gens improvisada.

Que et detinguin a part que et converteix en una víctima i és dolorós, és un error tècnic. Al Front no fèiem resistència passiva i no ens deixàvem agafar com altres col·lectius practicaven. Un membre de Front tenia l’obligació d’escapolit-se sempre.

A més un propagandista del Front tenia l’obligació de valorar el material que anava a utilitzar. Cap eina d’agitació era gratuïta i darrera cada aparell o full, hi havia hagut altres militants que ho havien aconseguit o elaborat.

Amb tots aquests diem-ne principis d’actuació del Front en els termes d’agitació, ja us podeu imaginar que intentàvem explicar als militants per fer accions:

Com penjar senyeres, fer pintades, penjar cartells, enganxades d’adhesius, llançament d’octavetes o fulls volants com també es diu, o fer bustiades d’opuscles, o pancartes per a manifestacions o pancartes per penjar-les al carrer. O accions una mica més agosarades com posar altaveus o intentar interferir emissions de televisió o posar cadenes tancant algun carrer molt transitable d’alguna ciutat o cremar alguna simbologia franquista i espanyola al carrer.

Segur que me’n deixo de les diferent maneres d’activisme que els militants del Front vàrem fer.

Res d’aquestes accions, perquè ho he llegit en alguna memòria de membres del Front, res de res semblant a la anomenada Kale borroka dels bascos.

El Front no destruïa mai, durant aquell període que explico, cap bé immoble públic o privat: ni mobiliari urbà, ni aparadors, ni caixers, ni autobusos, etc. I no era que no tinguéssim capacitat operativa per fer-ho, era una qüestió de principis i d’oportunitat política per no ferir l’opinió pública que volíem al nostre costat.

Fins el punt grotesc i demencial -no diré aquí: ni població, ni entitat, ni família- que en una descoordinació a Ponent un equip va fer unes múltiples pintades en una població amb caràcter reivindicatiu i criticant a una entitat privada bastant nostrada del poble. L’entitat resultava que acaba de fer d’amagat una important donació econòmica al partit, i encara més, el dia de les pintades una delegació directiva del Front tenia d’anar clandestinament a veure els nous benefactors. Joan Cornudella és va quadrar i els que havien fet les pintades les anaren a tapar. (En plena dictadura !!!).

Això ens porta a un aspecte que no he citat, però que és obvi i de sentit comú, que és el saber treballar en equip. Coordinadament en equip, sota una direcció política. Important: sota una direcció política.

I en “Equips Especialitats”, per exemple a les universitats on els nostres propagandistes eren capaços per exemple d’anar al menjador públic d’un hospital on hi havia treballadors i estudiants, pujar d’alt d’una cadira i fer un petit míting.

D’aquests míting jo en vaig fer molts, fins i tot acompanyat d’altres forces polítiques reivindicant plataformes unitàries antifranquistes. A mi m’enamoraven les dones capaces de fer mítings-express en territori perillós. Perquè de perillós ho era, perquè tot era a cara descoberta. No cal dir que tot un equip de vigilància ajudava al que parlava.

Equips de vigilància que eren en totes les accions del Front.

Des de militants donant suport en alguna acció de carrer i que intentàvem que fossin militants de més edat que nosaltres que érem més joves, perquè la seva edat no els relacionava amb els que “saltàvem “ al carrer per exemple per posar una immensa i pesada cadena, lligada de punta a punta i que frenava la mobilitat dels cotxes.

O uns equips de suport per fer pintades: hi havia els de seguretat, però també hi havia “l’ajudant” del que pintava amb un esprai a la paret, no només perquè no fes faltes d’ortografia, sinó a més perquè no es deixes síl·labes per causa de la rapidesa i el nerviosisme. Més d’una pintada va quedar amb la reivindicació  “independència”  faltant-hi alguna síl·laba.

Per últim s’inculcava al militant el valor monetari del que utilitzàvem per la propaganda, sense deixar de fer qualsevol despesa necessària per assegurar la seguretat. Per exemple: Esprai utilitzat encara que mig ple, esprai  llençat, no fos cas que t’agafessin amb un esprai que retornaves a casa per reutilitzar-lo.

O les octavetes, el més idoni seria haver-les donades a mà als vianants, però això era massa arriscat i calia llançar-les a l’aire per fer una sembrada a terra. Mil i una vegada es demanava fer “semblades” en llocs fàcils de ser recollides o nets o no equivocar-se i llençar tot el material a una via de metro o una de tren o en un lloc mullat.

Una manera de donar valor al material és que el propi propagandista elabores les octavetes, passava poc, però saber com fer octavetes en una impressora manual “Vietnamita”, donava al militant aquest plus de saber el valor, el cost econòmic i humà de fer material de propaganda.

Ja veurem en un altre post com elaboràvem les publicacions del Front, en el període que n’estic fent crònica.

 

[Continuarà: “L’escola de militants i la publicació de revistes clandestines del Front (1969-1976)].



 

dimarts, de gener 05, 2021

 

Memòries de DONES INDEPENDENTISTES


Avui hem començat a fer públic el primer text del PROGRAMA “Memòries de DONES INDEPENDENTISTES”. Programa promogut per la plataforma “FÒRUM CÍVIC : Patrimoni independentista del Front (FNC)”

Aquesta iniciativa és per incentivar pàgines memorialistes introduint la perspectiva de gènere en els estudis i la feina divulgativa de l’independentisme.

Tot el material del Programa l’anirem publicant al Web del “MEMORIAL Joan Cornudella – Joan Colomines”.

Comencem amb l’aportació de Joana Viusà i Galí amb el text: “El Petit Consolat de Catalunya a París”.

Que sota la mirada de l’escultura “Dona marinera” (1966) de l’escultor Ernest Maragall i Noble instal·lada a la platja de Lloret de Mar, que hem triat com a imatge del PROGRAMA, comencem una nova ruta que sigui fructífera.

Encara més: ens creiem la llegenda que explica que la persona que miri l’horitzó com ho fa l’escultura i al mateix temps toqui amb la mà el peu dret de l’escultura, veurà realitzats els seus desitjos que expressi en aquell moment.

Amb la pandèmia no hem fet l’encanteri, però des de lluny volem que funcioni el PROGRAMA i perquè funcioni necessitem les complicitats de moltes dones i també homes. Ajudeu-nos.


PROGRAMA “Memòries de DONES INDEPENDENTISTES” ... Clicar aquí


diumenge, de gener 03, 2021

SUMARIS

Revisant els meus posts:
les PASSIONS PATRIÒTIQUES

 


Mentre vaig escrivint sobre el Front de vegades penso que allò ja ho he escrit aquí, per tant calia rellegir-me a mi del que ja havia escrit sobre el partit. 

Com que he ordenat els textos, els posts, per treballar jo, penso que potser al lector també li potser útil veure el meu SUMARI sobre el Front. (Aquest blog té un Cercador però no sempre funciona de manera afinada).

Ara escriuré de manera més lenta, perquè vull acabar de llegir tota la literatura ja escrita sobre el Front. Aquest 2021 ha de ser l’any d’acabar les meves memòries personals i començar a escriure unes MEMÒRIES COL·LABORATIVES a 4 o 6 o 8 o 10 mans o les que trobem. Un dia l’Àlvar em va dir que s’hi apuntava. 

 

El Front Nacional  de Catalunya
al blog DIARI CÍVIC:
Assaig General d’unes Memòries personals

 

A: Sobre Memòries i el Front

B: Sèries dels 80 anys del Front (Encara en curs).

C: MEMORIAL

D: El Front

E: Protagonistes

F: Lluita unitària antifranquista i el Front



A: Sobre Memòries i el Front 

Les commemoracions del Front (divendres, de juny 26, 2020) ... Clicar aquí 

Pensant en històries i memòries: Elsa Artadi / Àlvar Valls / Història oficial (dimarts, de juliol 07, 2020) ... Clicar aquí

 

B: Sèries dels 80 anys del Front (Encara en curs).

Notes d’aniversari dels 80 anys del FNC (1) Les contradiccions d’estar en actiu: els 80 anys del Front Nacional de Catalunya (Publicat: dilluns, de maig 04, 2020) ... Clicar aquí

Notes d’aniversari dels 80 anys del FNC (2) La recerca acadèmica sobre el Front (dilluns, de maig 11, 2020) ... Clicar aquí

● Notes d’aniversari dels 80 anys del FNC (3) Coses desagradables que he viscut (dissabte, de maig 16, 2020) ... Clicar aquí

● Notes d’aniversari dels 80 anys del FNC (4) Per què el llegat intel·lectual del Front Nacional de Catalunya té incidència en l’independentisme actual?” (diumenge, de maig 17, 2020) ... Clicar aquí

● Notes d’aniversari dels 80 anys del FNC (5) Tancada d’intel·lectuals a Montserrat (dilluns, de maig 18, 2020) ... Clicar aquí

● Notes d’aniversari dels 80 anys del FNC (6) Una història real: Front o Medicina (dimarts, de maig 19, 2020) ... Clicar aquí

Notes d’aniversari dels 80 anys del FNC (7) Uns altaveus patriòtics, un 11 de setembre (dimecres, de maig 20, 2020) ... Clicar aquí

Notes d’aniversari dels 80 anys del FNC (8) Imatges de quadres de pintors històrics enquadrats políticament al Front (dijous, de maig 21, 2020) ... Clicar aquí

Notes d’aniversari dels 80 anys del FNC (9) El PSAN (divendres, de maig 22, 2020) ... Clicar aquí

Notes d’aniversari dels 80 anys del FNC (10) Els 113 de l’Assemblea de Catalunya (dissabte, de maig 23, 2020) ... Clicar aquí

Notes d’aniversari dels 80 anys del FNC ( i 11, final d’aquesta 1a. sèrie) Els meus personatges singulars del Front (I) (diumenge, de maig 24, 2020) ... Clicar aquí

MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie:1) Una sortida clandestina amb contingut cultural: La IX Biennal de poesia a Knokke-le-Zoute (1970) (dimarts, de desembre 29, 2020) ... Clicar aquí

MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 2) L’ESCOLA de MILITANTS del Front (1969 – 1976): primera aproximació (I) (dijous, de desembre 31, 2020) ... Clicar aquí

MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 3) L’ESCOLA de MILITANTS del Front (1969 – 1976): primera aproximació (II) L’objectiu i el context de l’aprenentatge al Front (divendres, de gener 01, 2021) ... Clicar aquí

MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 4) L’ESCOLA de MILITANTS  del Front (1969 – 1976): primera aproximació (III) Material de lectura obligatòria o discrecional entre la militància del Front (dissabte, de gener 02, 2021) ... Clicar aquí

MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 5) L’ESCOLA de MILITANTS del Front (1969 – 1976): primera aproximació (IV) Tècniques d’agitació i propaganda del FNC (dissabte, de gener 09, 2021) ... Clicar aquí

MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 6) L’ESCOLA de MILITANTS del Front (1969 – 1976): primera aproximació ( i final V) L’escola de militants i la publicació de revistes clandestines del Front (1969-1976) (diumenge, de gener 10, 2021) ... Clicar aquí

MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 7) La “lluita armada” i el Front (dilluns, de gener 11, 2021) ... Clicar aquí

● MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 8) El vesper de les Memòries i les Commemoracions (dimarts, de gener 12, 2021) ... Clicar aquí

● MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 9) Camí cap el final del meu personal homenatge als 80 anys del Front (dimecres, 13 de gener 12, 2021) ... Clicar aquí

● MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 10) Les DONES, el Front i el MEMORIAL (1) (dijous, de gener 14, 2021) ... Clicar aquí

MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 11) Les DONES, el Front i el Memorial ( i 2 )  (divendres, de gener 15, 2021) ... Clicar aquí

● MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 12) L’espionatge, els seguiments, les detencions i la presó (diumenge, de gener 17, 2021) ... Clicar aquí

● MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 13) L’estratègia unitària antifranquista del Front (1 de 3) dimarts, de gener 19, 2021 ... clicar aquí

● MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 14) L’estratègia unitària antifranquista del Front (2 de 3) dimecres, de gener 20, 2021... clicar aquí

● MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 15) L’estratègia unitària antifranquista del Front ( i final 3 ) dijous, de gener 21, 2021... clicar aquí

● MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 16) El drama de tres dirigents del Front: els Colomines i Cornudella (1 de 3) / Sortida del Front del Doctor Colomines divendres, de gener 22, 2021... clicar aquí

● MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 17) La meva sortida del Front (2 de 3) dissabte, de gener 23, 2021... clicar aquí

● MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: 18) La sortida del Front de Joan Cornudella -l’Avi- ( i final 3) diumenge, de gener 24, 2021... clicar aquí

● MEMÒRIA HISTÒRICA del FNC (Segona sèrie: FINAL 19) CALAIX DE SASTRE: final del meu particular homenatge en la commemoració dels “80 anys del Front” dilluns, de gener 25, 2021 ... clicar aquí


C: MEMORIAL

Nou “Memorial Joan Cornudella - Joan Colomines” (dissabte, d’agost 01, 2020) ... Clicar aquí

● Anunci del Streaming MEMORIAL Joan Cornudella – Joan Colomines (diumenge, d’agost 16, 2020) ... Clicar aquí

● Reflexions de l’anunci de la conferència 2020 del Memorial (dimecres, d’agost 12, 2020) ... Clicar aquí

Retransmesa la conferència inaugural del MEMORIAL Joan Cornudella – Joan Colomines (dijous, de desembre 10, 2020) ... Clicar aquí

La transcripció editada: Conferència inaugural del MEMORIAL Joan Cornudella – Joan Colomines (dimecres, de desembre 16, 2020) ... Clicar aquí 

Últimes decisions del “FÒRUM CÍVIC : Patrimoni independentista del Front (FNC)” (dilluns, de desembre 14, 2020) ... Clicar aquí


D: El Front

● Entre sèries sobre el Front: Algunes publicacions del Front (dissabte, de maig 30, 2020) ... Clicar aquí

● El FNC honorable (dilluns, d’agost 19, 2019) ... Clicar aquí

Memòria històrica , Joan Cornudella i el FNC: Qüestionari de Fermi Rubiralta (dijous, de setembre 04, 2003) ... Clicar aquí

Carta al director del diari “Ara” publicat a Barcelona: Aclariments sobre el Front (dimarts, d’octubre 02, 2012) ... Clicar aquí

No he assistit, ni a repartiment de medalles commemoratives (dijous, d’octubre 04, 2012) ... Clicar aquí


E: Protagonistes


Cornudella i el Segon Vals (dimecres, de juny 24, 2020) ... Clicar aquí 


● Ahir es va fer a Lleida un homenatge a Joan Culleré (dimecres, de juny 03, 2009) ... Clicar aquí

Revisant la vida de Joan Culleré: Qüestionari Ferran Dalmau  (dimarts, de juliol 14, 2020) ... Clicar aquí 

“A Tel Aviv el que passarà demà” No he arribat a temps (dimarts, d’agost 21, 2012) ... Clicar aquí

● L’Oriol ha mort a Israel (dilluns, d’abril 16, 2012) ... Clicar aquí

● Retrobament de l'Àlvar d'Andorra (divendres, de juny 25, 2004) ... Clicar aquí

 


F: Lluita unitària antifranquista i el Front

● L’exposició a La Panera de Lleida “Transició democràtica a Lleida” (dissabte, de maig 16, 2015) ... Clicar aquí

He vist a TV3 el capítol dedicat a la "Detenció dels 113 de l'Assemblea de Catalunya" (dimarts, de març 30, 2004) ... Clicar aquí

QÜESTIONARI Astrid Solé per a una recerca social: El Moviment Ibèric d'Alliberament (MIL), Salvador Puig i Antich i l’Assemblea de Catalunya (dimarts, de maig 26, 2020) ... Clicar aquí

La Web per felicitar els 90 anys del President Pujol (2) Els hereus del PSUC contraataquen (diumenge, de juny 07, 2020) ... Clicar aquí

Antoni Gutiérrez Díaz, el Guti(dilluns, d’octubre 02, 2006) ... Clicar aquí

● Ha mort el “Guti” (divendres, d’octubre 06, 2006) ... Clicar aquí


+++

IMATGE: Trencadís d’Antoni Gaudí / Josep Maria Jujol.